Záprahový šport ako neodmysliteľná súčasť testácie lipicanských koní má v Národnom žrebčíne dlhú tradíciu spojenú priamo s chovom tohto najtypickejšieho záprahového plemena monarchie.
Aj keď oficiálna testácia lipicanských žrebcov prebiehala v
španielskej dvornej jazdiarni vo Viedni, pohybové, charakterové a
výkonnostné vlastnosti žrebcov aj kobýl sa testovali aj v
Topoľčiankach už od roku 1922. V tomto časovom období ešte
neexistovala žiadna norma, ktorá by upravovala systém testácie
výkonnosti koní. Pracovníci žrebčína aj napriek tomu sledovali tieto
vlastnosti. Svedčia o tom vzácne záznamy v plemenných knihách
založených v roku 1921, kedy takmer 80 % chovnej populácie
importovanej z materského žrebčína Lipica bolo otestovanej nielen pod
sedlom ale aj v záprahu. V záznamoch nachádzame informácie o
charaktere koní, ich pohybe, kadencii a akcii a samozrejme
spoľahlivosti v záprahu.
Práve v tomto čase boli položené základy výberu rodičovských párov na
základe zhodnotenia vlastností, tak dôležitých pre ďalší rozvoj dnes
už známeho športového vozatajstva. Od 50-tich rokov minulého storočia
sa systém testácie uberal na základe absolvovania predpísaných skúšok
výkonnosti pre mnohostranne úžitkové kone, ktorý bol neskôr doplnený
športovou testáciou vybraných jedincov a zotrval prakticky dodnes.
Testácia v záprahovom športe má svoje významné miesto a opodstatnenie.
Už od roku 1993 sa pravidelne v Topoľčiankach konajú medzinárodné
záprahové preteky. Začiatky sa začali písať na maratónskej trati
vybudovanej v areáli strediska Breziny, ktoré slúži na odchov žrebcov
všetkých plemien ktoré, NŽ Topoľčianky chová a zároveň plní úlohu
záprahového centra. Od roku 2003 sa však tento čoraz viac populárny
šport, zásluhou obetavých pracovníkov žrebčína a nadšencov presunul na
dostihovú dráhu do Topoľčianok. Tu bol vybudovaný úsek E – maratónu s
ôsmimi prekážkami. Tie sa každý rok obnovujú, dopĺňajú a menia, čo
súvisí so zvyšujúcimi sa požiadavkami na organizovanie nielen
národných, ale predovšetkým medzinárodných súťaží. V uplynulých 3
rokoch sa topoľčianska dráha stala dejiskom medzinárodných záprahových
pretekov CAI v B - kategórii. Tohto roku, v dňoch 14. – 17. septembra,
už v stabilnom termíne športového kalendára FEI sa Topoľčianky stali
miestom */medzinárodných záprahových pretekov CAI* v kategórii A/* a
miestom */Majstrovstiev SR - dvojzáprahov/*.
Kategória A – medzinárodných pretekov vyžaduje zvýšené
organizačno-technické požiadavky na usporiadateľa a poriadne preverí
jeho pripravenosť. Presvedčili sa o tom aj pracovníci žrebčína.
Preteky boli pripravované takmer rok. Vydaním medzinárodného rozpisu,
zaistením rozhodcov a ostatného personálu. Na preteky bolo FEI
(Medzinárodnou jazdeckou federáciou) nominovaných šesť rozhodcov,
jeden technický delegát, jeden staviteľ trate a autor parkúru, dvaja
stewardi, traja členovia odvolávacej komisie, dvaja veterinárni
lekári. Usporiadateľ musel zaistiť ešte 15 pomocných rozhodcov, 10
zapisovateľov a kompletný technicko-organizačný tím personálu od
spracovania výsledkov až po kanceláriu pretekov.
Organizátori pripravili pre jazdcov a ich kone štandardne dobré
podmienky. Kone boli ustajnené v boxoch v areáli jazdiarne. Vyhradená
bola plocha pre parkovanie automobilov, prívesov a vozíkov s
elektrickými prípojkami.
Autor trate a parkúrov Wojciech Ganowicz z Poľska pricestoval do
Topoľčianok už v pondelok a spolu s Pavlom Gašparom, ktorý technicky
zabezpečil kompletnú prípravu úseku E v maratóne, boli vytýčené kurzy,
povinné prechody a samozrejme aj nedeľňajší parkúr.
Meno organizátorov, ale aj dobrá reklama v zahraničí pre blížiace sa
preteky v Topoľčiankach nenechala na seba dlho čakať. Počet
prihlásených jazdcov a krajín možno v Topoľčiankach považovať za
historický úspech. Do medzinárodnej súťaže CAI*-A, dvojzáprahov sa
prihlásilo 22 jazdcov zo 7 krajín: Slovenská republika (dvaja
pretekári), Česká republika (6 jazdcov), Maďarsko (5 jazdcov), z
Nemecko (2 jazdci), Poľsko (4 jazdci), Rakúsko (1 jazdec) a Chorvátsko
(2 jazdci). Do majstrovstiev Slovenska nastúpilo 6 jazdcov zo 4
klubov. Dovedna 27 dvojzáprahov je veľmi slušná účasť aj vo vyspelých
krajinách s niekoľkonásobne väčším zázemím čo sa týka počtu jazdcov a
koní.
Kvalita prihlásených jazdcov dávala tušiť, že preteky budú mať vysokú
športovú úroveň a bojovať sa bude v silnej konkurencii. Viac ako 60%
prihlásených štartujúcich bolo niekoľkonásobnými majstrami svojich
krajín. Nechýbali ani čerství víťazi Dunajsko-Alpského pohára (Marek
Jirgala, Česká republika), či niekoľkonásobný Majster sveta Zoltán
Nyúl z Maďarska.
Vo štvrtok sa konala prvá veterinárna prehliadka koní, pod dozorom
medzinárodných rozhodcov a stewardov. Bohužiaľ, niekoľko koní neprešlo
prísnou veterinárnou prehliadkou a do súťaže ďalej nenastúpilo.
Prvý deň pretekov v piatok (15.9.2006) sa jazdila drezúrna úloha č. 8.
Drezúrny obdĺžnik, vhodne situovaný pred hlavnou tribúnou, bol pekne
dekoratívne vyzdobený množstvom kvetov a reklamami sponzorov.
Trávnatý, rovný povrch bol veľmi dobre pripravený. V medzinárodných
súťažiach do drezúry nastúpilo 21 dvojzáprahov. Elegantne ustrojené
kone rôznych plemien (prevažne však plemena LIPICAN), v moderných
drezúrnych kočoch odjazdilo svoje úlohy. Najviac sa darilo 52-ročnému
reprezentantovi českej republiky Ladislavovi Jirgalovi. Tento
4-násobný majster ČR v dvojzáprahoch zajazdil svoju úlohu na 846
bodov, čo mu vynieslo 1. miesto. Tesne za ním skončili jazdci Josef
Hrouda (Česká republika), Zoltán Nyúl (Maďarsko), Marek Jirgala (Česká
republika) a v poradí piatym bol reprezentant Národného žrebčína
Miroslav Matuška. Bodové rozdiely medzi prvým a piatym umiestneným
neboli veľké a predstavovali približne 20 bodov. Hodnotenia
jednotlivých rozhodcov boli vyrovnané a veľmi korektné. V rámci
majstrovstiev SR zajazdil drezúrnu úlohu najlepšie Pavol Baláž z
Národného žrebčína Topoľčianky (838 bodov).
Kondičnú úroveň koní a zručnosť jazdcov mal preveriť náročný
sobotňajší maratón. Celková dĺžka maratónskej trate predstavovala viac
ako 14 km. Najpríťažlivejším pre divákov je sobotňajší martón a hlavne
úsek E ktorý sa celý jazdí na dostihovej dráhe. V Topoľčiankach sa ich
zišlo okolo 2000 a vytvorili tak vynikajúcu kulisu pri jednotlivých
prekážkach,. Tu sme mohli vidieť aj bratov Lazárovcov (Lazár TEAM,
Maďarsko), ktorí si prišli „omrknúť“ podmienky pre budúci rok. Vďaka
mnohým sponzorom, ktorí sa podieľali na zdarnom priebehu trojdňového
športového zápolenia, boli prekážky vhodne vyzdobené. Novinkou bola
maratónska prekážka č.4. Patrila firme AUTOPROFIT Galanta. Tá v nej
predstavila najnovšie modely automobilov značky ŠKODA, pomedzi ktoré
muselo 25 maratónskych bugín prejsť v čo najkratšom čase. O náročnosti
maratónu svedčí aj fakt, že traja štartujúci maratón nedokončili.
Opäť sa najviac darilo českej ekipe. Na prvom mieste skončil
tohtoročný víťaz Dunajsko-Alpského pohára z Francúzska, 23-ročný Marek
Jirgala (Česká republika, Afrodita Nemčice) s párom lipicanov (77,91
bodov). Druhá pozícia patrila striebornému majstrovi Poľska a
niekoľkonásobnému účastníkovi majstrovstiev sveta Arkádiusovi
Gorskému. Tretie miesto s vytrvalými anglo-arabmi vybojoval Jacek
Kozłovski (6-násobný Majster Poľska). Štvrté miesto obsadil Zoltán
Nyúl a Miroslav Matuška (Národný žrebčín Topoľčianky) si udržal piatu
pozíciu. zároveň skončil ako prvý v rámci jazdcov Majstrovstiev
Slovenska (87,26 bodov).
Tak, ako to býva zvykom na každých významných medzinárodných
pretekoch, sobotňajší večer patril slávnostnej dekorácii drezúry a
maratónu. Konala sa v svätostánku topoľčianskych koniarov, v
historickej jazdiarni, ktorá bola vybudovaná v roku 1910. Tradícia
slávnostného galavečera v jazdeckej hale sa ujala. Slávnostné
recepcie, ba dokonca bály sa konali pravidelne vo Viedni (Dvorná
španielska jazdecká škola) už od polovice 18. storočia, kedy bola
„Zimná jazdiareň“ v barokovom type vybudovaná Josefom Emanuelom
Fischerom. Atmosféra bola vynikajúca a družná. Prítomní zhliadli
videozáznam drezúrnej a maratónskej skúšky. Diskutovalo sa o
priebežných výsledkoch a súťažiacich čakal ich posledný deň pretekov.
Jazdci sa prebudili do slnečného rána. Počasie prialo a parkúr, plne
vyzdobený kvetmi čakal na prvého štartujúceho. Autorom parkúru bol
Wojciech Ganowicz z Poľska. Parkúr bol technicky dobre postavený, ale
náročný. Na pohľad veľmi jednoduchý. Iný názor však mali jazdci a
diváci, ktorí zaplnili tribúny závodiska a napäto sledovali čas.
Štartovalo sa v opačnom garde, takže pretekári s najlepšie
dosiahnutými priebežnými výsledkami počas dvoch dní štartovali ako
poslední. Čas stanovený pre absolvovanie parkúru (183 sekúnd) bol
skutočne „nadupaný“. Zdalo sa, že v tomto čase je absolvovanie parkúru
nemožné. Dôležité však bolo dosiahnuť stanovený čas bez penalizácie za
zhodené loptičky na parkúre. Absolvovať parkúr v stanovenom čase sa
podarilo len 3 jazdcom. No ani jeden z týchto jazdcov v základnom kole
neabsolvoval parkúr bez trestných bodov. S rovnakým počtom trestných
bodov (3 body) sa do rozjazdy dostali 2 jazdci. Na 14 prekážkach
absolvoval rozjazdu bez trestných bodov maďarský jazdec - Balász
Kelemen (Štátny žrebčín Szilvasvárad). Na druhom mieste, s jednou
zhodenou loptičkou, skončil Jacek Kozłovski (Poľsko - strieborný z
majstrovstiev sveta 2003 v Paríži) a tretiu priečku obsadil Ladislav
Jirgala (Česká republika). Z našich sa darilo najlepšie opäť
Miroslavovi Matuškovi, ktorý skončil po parkúre na 7. mieste.
Aj tu opäť platí známe heslo záprahárov: „*/jazdí sa do posledného
dňa/*“. Po dynamickom a náročnom parkúre nasledovalo slávnostné
dekorovanie víťazov. Pred hlavnou tribúnou a rozhodcovským zborom
nastúpilo podľa krajín 26 dvojzáprahov. Ako prvý bol dekorovaný
majster Slovenska. Na základe výsledkov z troch dní sa úradujúcim
majstrom Slovenskav kategórii dvojzáprahov stal Miroslav Matuška z
Národného žrebčína Topoľčianky (153,66 bodov). Striebro si odniesol
Pavol Baláž, opäť z Národného žrebčína Topoľčianky (168,73 bodov) a
tretie miesto Pavol Gašpar (Národný žrebčín Topoľčianky) – 174,68
bodov. Na štvrtom mieste sa umiestnil Michal Švagerko jun. (213,25
bodov), piate miesto vybojoval Jozef Matloň (230,53 bodov) a šiestym v
poradí bol dekorovaný Peter Kriššák (239,45 bodov). Uznanie si však
zaslúžia všetci jazdci, pretože absolvovali trať zhodnú s CAI* A a
preteky bez akýchkoľvek problémov ukončili. Pozitívny signál
vypovedajúci, že kvalita slovenských záprahových koní sa každoročne
zvyšuje.
Nasledovalo dekorovanie celkových výsledkov – medzinárodných pretekov
CAI*-A kategórie, dvojzáprahov. Víťazom sa stal český reprezentant
Marek Jirgala (138,74 bodov). Druhú priečku obsadil Jacek Kozłovski
(140,89 bodov) a tretie miesto obsadil Zoltán Nyúl 142,56 bodov). Po
slávnostnej dekorácii na počesť víťaza zaznela česká štátna hymna a
nasledovalo defilé všetkých zúčastnených jazdcov za ovácií a potlesku
publika.
*Topoľčianky opäť potvrdili, že sú schopné vytvoriť nadštandardné
podmienky pre organizovanie medzinárodných podujatí, predovšetkým v
záprahovom športe. Svedčí o tom počet zúčastnených pretekárov zo 7
krajín. Už dnes je stanovený termín konania ďalších medzinárodných
pretekov – 14. – 16. septembra 2007. Novinkou bude zaradená kategória
4-záprahov. Znamená to, že v budúcom roku sa môžeme tešiť na ďalšie
mimoriadne športové podujatie CAI* 1,2,4 - A kategórie v
Topoľčiankach. Organizátorom prajeme veľa úspechov v poriadaní ďalších
športových podujatí v sezóne 2007, ktoré budú robiť dobré meno nielen
Národnému žrebčínu, ale aj celému Slovensku.*
V rámci pretekov naša redakcia oslovila organizátora pretekov,
rozhodcov a položila im niekoľko otázok.
Riaditeľ NŽ Topoľčianky, š.p. , Ing. Michal Horný, PhD.
Pán riaditeľ, zorganizovať takéto podujatie určite nebolo ľahké.
Počet pretekárov sa každoročne zvyšuje, určite ste spokojný Vy, ale aj
pretekári. V čom spočíva recept obojstrannej spokojnosti?
Priekopníkmi záprahového jazdenia v bývalom Československu boli
topoľčianski jazdci //Ján Mihok// a Ján Uhrecký v 50. - 60. rokoch
minulého storočia. Práve oni položili základný kameň tohto športu a
testácii predovšetkým lipicanov. Je našou povinnosťou toto odvetvie
jazdeckého športu zveľaďovať. Bohužiaľ nepatríme medzi krajiny, kde
vozatajský šport má širokú základňu a v podstate bez medzinárodnej
účasti by tieto preteky nemali vysokú úroveň. V roku 2002 bolo
rozhodnuté, že atraktívne priestory dostihovej dráhy budú využité aj
pre záprahový šport. Pomocnú ruku pri budovaní prekážok nám podal
nemecký predseda záprahovej komisie Dr. Gunzel graf von Schullenburg z
Wolfsburgu. Poskytol nám plány a projekty prekážok z majstrovstiev
sveta 2000, ktorých bol sám autorom a spĺňali najprísnejšie kritériá.
Úlohu hlavného staviteľa prevzal na seba Pavol Gašpar a s jeho
vlastným obrovským nasadením a elánom dokázal za pomerne krátke
obdobie vybudovať dômyselnú a jedinečnú trať. Štyri hlavné atribúty
doslova predurčujú Topoľčianky pre akési záprahové centrum medzi
susednými veľmocami – Maďarskom, Rakúskom, Českom a Poľskom.
Sú to:/
/- Jedinečné prostredie, priam ideálne terénne a prírodné podmienky/
/- Vynikajúca infraštruktúra – možnosti ustajnenia, trénovania a pod. /
/- Výborný chov záprahových koní/
/- Súčasný odborný a zanietený ľudský potenciál/
Našou snahou je tieto možnosti využiť a postupne vylepšovať všetky
podmienky či už pre kone, pretekárov, rozhodcov a samozrejme aj pre
divákov. Som veľmi rád, že počet zahraničných ale aj domácich
účastníkov sa z roka na rok zvyšuje. Som presvedčený, že záprahové
preteky v Topoľčiankach naberajú správny kurz, získajú si pevné
postavenie v medzinárodnom kalendári a v dohľadnej dobe sa stanú
súčasťou Svetového pohára.
Jiří Kuška (Česká republika), FEI delegovaný ako hlavný rozhodca pretekov.
Pán Kuška, ako by ste Vy ako hlavný rozhodca zhodnotili priebeh
pretekov?
Preteky boli vydarené. Každý vedel čo má robiť a myslím, že každý,
či člen rozhodcovského zboru, alebo organizačného výboru pretekov si
zastal 100%-ne svoju funkciu. Preteky prebehli regulárne podľa
medzinárodných pravidiel, bez protestov a výrazných nedostatkov. S
kvalitou jazdcov a organizáciou pretekov som veľmi spokojný a v tomto
duchu bude ladená aj správa pre FEI.
Wojciech Ganowicz (Poľsko), delegovaný FEI ako autor trate a parkúru.
Pán Ganowicz, ste uznávaným medzinárodným rozhodcom, staviteľom
trate a parkúrov v záprahovom športe. Ako sa Vám pracovalo v
Topoľčiankach?
Priznám sa, v Topoľčiankach som prvýkrát. Veľa som o žrebčíne počul
a tak som bol prirodzene rád, že som bol nominovaný FEI ako staviteľ
na tieto preteky. Človek, ktorý prichádza niekde prvýkrát, prichádza
tam s určitou neistotou. Aj ja som radšej pricestoval skôr. Predsa len
mám zodpovednosť za dodržanie prísnych podmienok FEI v rámci pretekov.
Samozrejme som bol príjemne prekvapený. Musím povedať, že v
Topoľčiankach ste vytvorili skutočne vynikajúce podmienky pre
medzinárodné preteky. Prekážky, ktorých kurzy som navrhoval, nie sú
fádne. Sú veľmi dobre lokalizované, moderne riešené a mal som širokú
možnosť realizácie v ich usporiadaní z hľadiska povinných prejazdov,
zhoditeľných prvkov a pod. To je dobré pre pretekárov, majú možnosť si
zvoliť čo najvýhodnejšiu trasu v prekážkach. Možnosť voľby a
bezpečnosť prekážok je veľmi dôležitá. Pozitívne však je, že prekážky
možno sledovať z jednej plochy akou je Vaša dostihová dráha. To je
obrovská výhoda pre diváka. Myslím, že sa Vám podarilo oboje. Skĺbiť
náročné požiadavky pretekárov, rozhodcov FEI, ale i divákov. Som rád,
že som tu bol, dúfam, že nie naposledy. Topoľčianky sa mi veľmi páčia./
Danuta Nowicka, (Poľsko), delegovaná FEI, ako členka rozhodcovského zboru.
Pani Nowicka, v Topoľčiankach ste tiež prvý krát, ako ste spokojná s
kvalitou pretekov a ich organizáciou?
V prvom rade musím povedať, že Topoľčianky dýchajú neopakovateľnou
atmosférou historických žrebčínov Európy. Neviem si predstaviť miesto
na organizovanie medzinárodných záprahových pretekov, ktoré by touto
atmosférou konkurovalo Topoľčiankam. Prekrásna jazdiareň, nádherné
prírodné prostredie a okolité chovateľské objekty ma doslova
fascinovali. Čo sa týka organizácie pretekov, bola vynikajúca.
Kompletne vybudovaný areál závodiska vytvoril atmosféru veľkých
pretekov. Všade veľa kvetov, moderné prekážky a vynikajúca
infraštruktúra. To všetko Topoľčiankam zaručuje, že v budúcnosti máte
veľkú šancu na usporiadanie „ešte väčších“ medzinárodných pretekov.
Som rada, že som tu mohla rozhodovať a rada sa vrátim opäť o rok./
Herbert Schöninger (Rakúsko), delegovaný FEI ako asistent hlavného
stewarda.
Prísne oko stewarda kontrolovalo dianie na pretekoch. Vaša pracovná
náplň začala už v stredu kontrolou areálu, ustajňovacích priestorov a
kolbísk. Aký je Váš názor na preteky?
Steward musí byť prísny, ale samozrejme spravodlivý (smiech).
Všetko klapalo tak, ako malo. Vytvorili ste kvalitné podmienky.
Samozrejme, ešte stále je čo vylepšovať. Netreba však zaspať na
vavrínoch. V Topoľčiankach som objavil jednu ohromnú devízu, s ktorou
sa napríklad boríme v Rakúsku ale aj v iných krajinách pri
organizovaní záprahových pretekov – je ňou priestor. Dostihové
závodisko je príkladom viacúčelového využitia priestoru: dostihy,
záprahy, chovateľské podujatia, a to sa Vám skutočne podarilo. Dobré
meno v organizovaní týchto pretekov Vám v budúcnosti určite zaručí
vysokú účasť zahraničných jazdcov. A o to hlavne ide./
Andor Dallos ( Maďarsko ) riaditeľ štátneho žrebčína Szilvásvárad.
Pán riaditeľ, Szilvásvárad je už tradične stálym účastníkom
topoľčianskych pretekov. Ako hodnotíte z Vášho pohľadu tohtoročné
preteky v porovnaní s predchádzajúcimi ročníkmi.
Účasť našich záprahov na týchto pretekoch vyplýva z dlhoročných
nadštandardných a korektných vzťahov s Topoľčianskym žrebčínom. Sám
som v Topoľčiankach jazdil a rád sa sem vraciam. Úroveň podujatia sa z
roka na rok zvyšuje vysokým tempom. Sami organizujeme každoročne
záprahové preteky, takže viem čo obnáša organizácia a príprava
takýchto pretekov. Za všetko snáď iba jeden moment ktorý sa mi
naskytol pri prekážke č. 2 v maratóne. Jazdec zavadil o jeden z
hlavných stĺpov v prejazde a vylomil ho, čím sa prekážka stala
neprejazdnou. Zrazu ani neviem odkiaľ vynorili sa stroje, ľudia a o
niekoľko minút bolo všetko v poriadku. Práca personálu mi pripadala
ako v boxe formuly 1, každý vedel čo má robiť a kde je jeho miesto. Na
mnohých pretekoch by to znamenalo prerušenie a následne množstvo
nepríjemných situácií. Celá organizácia bola na vysokej úrovni od
ustajnenia až po rýchle, takmer okamžité výsledkové listiny.
Blahoželám organizátorom a teším sa na budúci ročník.
/Ďakujeme za rozhovor./
https://nztopolcianky.sk/informacie/clanky/1028-cai-14th-17nd-sep-2006-topolcianky-buduju-silnu-poziciu-lidra-v-zaprahoch#sigProId04ac12fc9b