- 1. Popíšte nám vaše dojmy zo Svetových jazdeckých hier v Normandii. Ako na vás pôsobilo prostredie, vybavenosť a samotné súťaže?
- 2. Priblížte nám váš najväčší triumf na WEG, ktorý si najviac ceníte. Porovnajte ho s vašimi predchádzajúcimi úspechmi.
- 3. Čo bolo vašim najväčším sklamaním na WEG?
Najväčším sklamaním, ba priam až šokom bolo pre mňa vylúčenie v maratóne, kvôli nesplneniu váhového limitu maratónskeho koča. Už v priebehu sezóny sa totiž na pôvodnom maratónskom koči objavila technická závada, ktorú sme sami svojpomocne nedokázali odstrániť. V snahe riešiť tento problém, bol koč zaslaný priamo výrobcovi do Poľska, ktorý sám nebol schopný garantovať, že sa spomínaná závada neobjaví počas súťaže v Normandii. Na základe dlhoročnej spolupráce a dobrých vzťahov s najväčším výrobcom záprahových kočov na svete pánom Künhlem sa otvorila možnosť zapožičať maratónsky koč pre reprezentačné účely v Normandii. Pán Künhle osobne priviezol spomínaný koč na prevzatie až 500 km na miesto v Nemecku, kde bola naplánovaná predpísaná 9-hodinová prestávka na vyloženie a regeneráciu koní počas cesty do Normandie. Šok pre celú ekipu nastal po prevážení zapožičaného maratónskeho koča, ktorý nesplnil predpísané hmotnostné parametre a následne to znamenalo diskvalifikáciu.
- 4. Zhodnoťte prosím celý priebeh príprav.
Kvalifikačné kritériá sa mi podarilo splniť v prvej polovici športovej sezóny. Mal som však pomerne krátky čas na preorientovanie sa z dvojzáprahov na štvorzáprahy, ktorým som sa venoval v posledných rokoch predovšetkým kvôli účasti na Majstrovstvách sveta v dvojzáprahoch 2013 konaných v Topoľčiankach. K dispozícii som mal 7 koní, z ktorých som mal zostaviť vo veľmi krátkom čase reprezentačnú päťku a intenzívne s ňou pracovať na príprave do Normandie. Veľmi oceňujem možnosť spolupráce so známym maďarským záprahárom a trénerom pánom Zoltánom Nyulom, ktorý mi prostredníctvom piatich dvojdňových tréningov v priebehu sezóny pomohol vytvoriť najlepšiu možnú kombináciu koní pre jednotlivé čiastkové disciplíny. Nanešťastie, jeden z vybraných piatich koní začal mať zdravotné problémy pár dní pred odchodom, čo si vyžiadalo radikálne zmeny na poslednú chvíľu v podobe angažovania rezervného koňa. Tento fakt značne sťažil možnosti prepriahania koní a ich možných kombinácií pre jednotlivé disciplíny – drezúra, maratón, parkúr.
- 5. Čo Vás na WEG v Normandii najväčšmi oslovilo?
Tak ako som už spomenul na začiatku rozhovoru, oceňujem perfektnú organizáciu a technické podmienky. V neposlednom rade musím povedať, že to bola pre mňa obrovská česť a skúsenosť súťažiť s tými najlepšími na svete. Mená ako Boyd Exell, Ijsbrand Chardon alebo Zoltán Lázar sú absolútne hviezdy v záprahovom športe. Už len možnosť sledovať ich ako pracujú s koňmi na opracovisku alebo v tréningu bola pre mňa príležitosť rozšíriť si obzory.
Na záver by som rád vyzdvihol kvalitu lipicanov z topoľčianskeho chovu. Účasťou na Svetových jazdeckých hrách sme prezentovali kone slovenského chovu, nie sú to kone kupované za účelom tejto disciplíny a preto by výsledok mal značnú chovateľskú hodnotu aj vzhľadom k tomu, že svetová veľmoc v záprahovom športe Maďarsko malo vo svojom družstve dva lipicany narodené a odchované v Topoľčiankach.
https://nztopolcianky.sk/informacie/clanky/583-s-miroslavom-matukom-o-normandii#sigProIda5fd7cc4f1